پایگاه خبری قم نيوز - آخرين عناوين حوزه‌های علمیه :: نسخه کامل http://qomnews.ir/Relgious Sun, 26 May 2019 03:41:29 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 /skins/default/fa/normal/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط پایگاه خبری قم نيوز http://qomnews.ir/ 100 70 fa نقل ونشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری قم نيوز آزاد است Sun, 26 May 2019 03:41:29 GMT حوزه‌های علمیه 60 اطعام و اکرام فقرا و نیازمندان باعث ایجاد وحدت و انسجام در جامعه می شود http://qomnews.ir/news/78100/اطعام-اکرام-فقرا-نیازمندان-باعث-ایجاد-وحدت-انسجام-جامعه-می-شود به گزارش قم نیوز حجت الاسلام علی اسلامی با اشاره به اطعام نیازمندان و فقرا در ماه مبارک رمضان اظهار داشت: اطعام در ماه مبارک رمضان برای کسانی که اهل روزه هستند از پاداش بسیار زیادی نزد خداوند برخوردار است. وی با بیان این که این سفره ها موجب ایجاد صمیمت و انسجام در کشور می شود ، ابراز داشت: سفره های افطاری  که برای نیازمندان در این ماه پهن می شود نشان دهنده لطف و منزلت بی نهایت انسان ها به یکدیگر است. حجت الاسلام والمسلمین اسلامی تاکید کرد: رهبران آسمانی نیز بارها به اطعام فقرا و نیازمندان در این ماه عزیز سفارش کرده اند و ضرورت دارد افراد توانمند جامعه به این امر مهم اهتمام بیشتری بورزند. وی افزود: اگر این سفره ها در مناطق محروم ،  کم بضاعت و کوخ نشین پهن شود ارزش مضاعفی دارد و نیاز هم نیست که این سفره ها تجملاتی باشد همین که نیازمندان و درماندگان بدانند که مومنان به یاد آن ها هستند خود با ارزش ترین کار است. عضو خبرگان رهبری تاکید کرد: اکرام و اطعام فقرا و نیازمندان در این ماه مبارک کار بسیار برجسته و با فضیلتی است که نباید به راحتی از کنار آن گذشت. انتهای پیام / 137 ]]> حوزه‌های علمیه Sat, 25 May 2019 19:10:25 GMT http://qomnews.ir/news/78100/اطعام-اکرام-فقرا-نیازمندان-باعث-ایجاد-وحدت-انسجام-جامعه-می-شود آیت الله سعیدی: توبه مفسدین در لحظه مرگ پذیرفته نیست http://qomnews.ir/news/78092/آیت-الله-سعیدی-توبه-مفسدین-لحظه-مرگ-پذیرفته-نیست به گزارش قم نیوز آیت الله سید محمد سعیدی بامداد شنبه در مراسم شب نوزدهم ماه مبارک رمضان در حرم حضرت معصومه (س)، طی سخنانی اظهار کرد: شب ۱۹ ماه مبارک رمضان شب ضربت خوردن حضرت علی (ع) و یکی از شب‌های قدر است که بهترین سخنان در این شب‌ها توبه و بازگشت به سمت خداوند است. وی با اشاره به اینکه خداوند در آیات قرآن انسان خطا کار را مورد خطاب قرار می‌دهد، تصریح کرد: توبه و استغفار به درگاه خداوند لزوماً به معنی گنهکار بودن شخص نمی‌شود و توبه در واقع بازگشت به سمت خدا و جلب رحمت واسعه الهی است. امام جمعه قم ادامه داد: خداوند گنهکاران را نیز مؤمن خطاب می‌کند و آنان را با عنوان ای گنهکاران خطاب قرار نمی‌دهد تا از رحمت الهی نا امید نشوند. وی با بیان اینکه اگر کسی در ارتکاب معاصی اصرار کرد این فرد خودش را از دایره مؤمنان خارج می‌کند، تصریح کرد: خداوند بنا ندارد که گنهکاران را رسوا کند به همین دلیل آنان را مؤمنان صدا می‌کند. توبه یکی از واجبات الهی است آیت الله سعیدی در ادامه سخنانش توبه را یکی از واجبات الهی دانست و گفت: این واجب از نوع فوری است و باید سریع انجام شود و شخص تائب باید تصمیم بگیرد که دیگر گناه نکند اما اگر توبه کند و تصمیم جدی بر گناه نکردن نداشته باشد توبه او پذیرفته نمی‌شود. وی با اشاره به خطبه‌ای از رسول گرامی اسلام (ص) در نماز جمعه در ارتباط با توبه، گفت: پیامبر اکرم (ص) مردم را به توبه فراخواند و فرمودند تا زنده هستید توبه کنید کسی که بخواهد بعد از مرگ توبه کند توبه او پذیرفته نیست. نماینده ولی فقیه در استان قم در ادامه سخنان خود به توبه فرعون در لحظه مرگ اشاره کرد و گفت: اما از جانب خداوند توبه وی پذیرفته نشد و او را خطاب قرار دادند که تو در تمام عمر مفسد بودی و اکنون توبه تو پذیرفته نیست و این مسئله شامل همه مفسدین می‌شود و در زمان مرگ توبه آنان پذیرفته نمی‌شود. اعمال بدون محبت ولایت پذیرفته نمی‌شود وی با تأکید بر اینکه هیچکس بدون محبت ولایت اعمالش پذیرفته نمی‌شود، عنوان کرد: برای اینکه محبت اهل بیت (ع) را داشته باشیم باید سیره آنان را در زندگی‌های شخصی خود الگو قرار دهیم. آیت الله سعیدی با اشاره به آسیب مردم در سیل اخیر، گفت: این مردم بسیار شریف هستند و باید کریمانه به آنان خدمت کرد و آنان را فراموش نکرد و سیره کریمانه داشته باشیم. وی در بخش پایانی سخنان خود به نام گذاری آخرین جمعه ماه مبارک رمضان توسط امام خمینی (ره) به نام روز قدس اشاره کرد و گفت: حمایت از مسلمان ستم دیده از سیره اهل بیت (ع) است. انتهای پیام / 137 ]]> حوزه‌های علمیه Sat, 25 May 2019 16:48:37 GMT http://qomnews.ir/news/78092/آیت-الله-سعیدی-توبه-مفسدین-لحظه-مرگ-پذیرفته-نیست غربی ها در حوزه فعالیت های قرآنی از دانشگاه های ما جلوتر هستند http://qomnews.ir/news/78095/غربی-حوزه-فعالیت-های-قرآنی-دانشگاه-جلوتر-هستند به گزارش قم نیوز حجت الاسلام والمسلمین نجف لک زایی رئیس پژوهشگاه علوم وفرهنگ اسلامی، امروزدر مراسم اختتامیه نخستین نمایشگاه دستاوردهای قرآنی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم که در محل این نمایشگاه در سالن غدیر قم برگزار شد گفت: ما خرمشهرها را نجات دادیم، ولی هنوز علوم انسانی را نتوانسته ایم، نجات بدهیم و همچنان تفکر غالب بر مراکز علمی جهان اسلام غیر وحیانی و غیر دینی است. حجت الاسلام والمسلمین لک زایی خاطر نشان ساخت: در این هفته 14 فرهنگ نامه تخصصی و 14 دانش نامه تخصصی رونمایی شد که نسخه های دیجیتال آن کاملا رایگان است که در رشته های علوم سیاسی، محیط زیست و مدیریت و امثال آن بوده و هر کدام محصول بیش از 30 سال زحمات دوستان است. معاون پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی با اشاره به کم کاری های برخی مراکز دینی جهان اسلام در زمینه علوم قرآنی تاکید کرد:  از شگفتی هاست که دانشگاه های غربی در حوزه فعالیت های قرآنی از دانشگاه ها ما جلوتر هستند و شاید به جرأت بگوییم پروژه های مفصلی که در جهان غرب از جمله آلمان در حال اجرا است در جهان اسلام از جمله کشور ما دیده نمی شود. وی افزود: دانشگاه ها باید پاسخ دهند که چه کارنامه علمی در حوزه قرآن دارند؟، برخی از آنان فقط به دنبال آموزش برخی علوم قرآنی و ارائه مدرک هستند، ولی چیزی از آنها خارج نمی شود که امیدواریم این رویه نیز اصلاح شود و ان شاء الله جهان اسلام از این اشغال فکری و فرهنگی و معرفتی سربلند بیرون بیاید. رئیس پژوهشگاه علوم وفرهنگ اسلامی افزود: دین آمده است تا مسیر حرکت ما از دنیا تا آخرت را ترسیم کند، قرآن کریم و اهل بیت(ع) مسیر را مشخص کرده اند، ولی ما می‌ خواهیم با علومی جامعه سازی کنیم که از اساس غیر وحیانی است و باید این رویه اصلاح شود. وی با اشاره به این که پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با حضور بیش از 100 عضو هیأت علمی به دنبال پرکردن برخی از این خلأها است، گفت: ما نظریه های رایج در این رشته ها را نقد می‌ کنیم، البته معرفت های تجربی را قبول داریم ولی بسندگی به آن در علوم انسانی ما را به آخرت نمی رساند چون دغدغه دین ندارد وحتما باید غیب به آن ضمیمه شود، همچنانکه معرفت عقلانی به تنهایی کافی نیست. حجت الاسلام والمسلمین لک زایی تصریح کرد: علوم انسانی امروزه در دانشگاه های ما به دنبال فرد سازی و جامعه سازی نیست و بنا را بر ناهنجاری می‌ گذارد و می‌ گوید شما باید به دنبال کنترل های سخت باشید، بنابراین راه طولانی در پیش داریم؛ اگر امام راحل با انقلاب اسلامی ایران را از سلطه سیاسی بیگانگان و دشمنان غربی آزاد کرد و اگر در دفاع مقدس نگذاشتیم ایران گرفتار اشغال نظامی شود و بخش های اشغال شده را پس گرفتیم، ولی آن اشغال علمی هنوز ادامه دارد و باید تلاش کرد در زمینه علمی نیز از بیگانگان و غربی ها نجات پیدا کنیم. وی در پایان گفت: دفتر تبلیغات اسلامی با محوریت پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن کریم زیرساخت علمی علوم قرآنی از اشغال فکری را فراهم کند که بخش هایی از آن آماده شده و بخش های باقی مانده هم کمک مراکز قرآن پژوهشی و حامیان پژوهش های قرآنی را می‌ طلبد و هم از آن طرف دانشگاه ها و حوزه های ما آغوش خود را برای استفاده از این معارف تولید شده باز کنند. انتهای پیام / 137 ]]> حوزه‌های علمیه Sat, 25 May 2019 14:56:10 GMT http://qomnews.ir/news/78095/غربی-حوزه-فعالیت-های-قرآنی-دانشگاه-جلوتر-هستند دفتر تبلیغات اسلامی به دنبال غنی‌سازی زیرساخت‌های علوم انسانی است http://qomnews.ir/news/78087/دفتر-تبلیغات-اسلامی-دنبال-غنی-سازی-زیرساخت-های-علوم-انسانی به گزارش قم نیوز حجت الاسلام نجف لکزایی در آیین اختتامیه نخستین نمایشگاه دستاوردهای دفتر تبلیغات اسلامی که ظهر شنبه در سالن ولایت تالار غدیر قم برگزار شد، با اشاره به سالروز آزادی خرمشهر، اظهار کرد: خرمشهر از چنگال دشمن نجات پیدا کرد اما تفکر علوم انسانی هنوز در سیطره علوم غیر وحیانی است و این علوم نه تنها به دنبال خودسازی نیستند بلکه باید در این راستا موانعی باشد که بتوانیم این مسائل را کنترل کنیم. وی با تأکید براینکه در دفاع مقدس نگذاشتیم ایران گرفتار اشغال نظامی شود، گفت: اما اشتغال علمی هنوز در کشور ما ادامه دارد و بیش از هرچیز بر روی علوم انسانی تمرکز دارد. رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه اگر سیاست را بخواهیم در جامعه اسلامی هدایت کنیم بدون ایمان به آیات الهی امکان پذیر نیست، گفت: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با محوریت پژوهشکده قرآن کریم به دنبال غنی سازی زیرساخت‌های علوم انسانی است تا بتواند جوامع علمی را از نظر فکری آماده کند. وی با تأکید بر اینکه باید حوزه‌ها و دانشگاه‌ها آغوش خود برای دریافت تولیدات فکری آماده کنند، تصریح کرد: در مدت زمان کوتاهی ۲۸ فرهنگنامه که توسط دفتر تبلیغات اسلامی تدوین شده بود مورد رونمایی قرار گرفت. لک زایی با تأکید بر اینکه این نرم افزارها به صورت رایگان در اختیار مراکز علمی قرار داده می‌شود، اضافه کرد: تولید این نرم افزارها حاصل ۳۶ سال فعالیت تلاشگران در دفتر تبلیغات اسلامی است که نظیر آن وجود ندارد. انتهای پیام / 137 ]]> حوزه‌های علمیه Sat, 25 May 2019 14:39:24 GMT http://qomnews.ir/news/78087/دفتر-تبلیغات-اسلامی-دنبال-غنی-سازی-زیرساخت-های-علوم-انسانی حجت الاسلام مومنی: صداوسیما مروج موسیقی مبتذل است http://qomnews.ir/news/78094/حجت-الاسلام-مومنی-صداوسیما-مروج-موسیقی-مبتذل به گزارش قم نیوز حجت الاسلام والمسلمین سید حسین مومنی ظهر امروز در سلسه جلسات ماه مبارک رمضان در مسجد اعظم با بیان اینکه کسانی که به نماز توجه دارند به آسیب های انسانی مبتلا نمی شوند، عنوان کرد: در کلام نورانی اهلبیت(ع) به کرات قبح سبک شمردن نماز به چشم می خورد. وی افزود: نمازگزار کسی است که دائما در نماز بوده و اینگونه نیست که یک روز بخواند یک روز نخواند. در روایات تارک الصلوه مبتلا به شرک خفی است. استاد حوزه علمیه گفت: کسی که در اداره کارمند است، در هنگام نماز اول وقت اگر ارباب رجوع داشته باشد باید کار او را راه بیندازد، چرا که نماز مستحب بوده و کار مردم را راه انداختن واجب و حق الناس است. حجت الاسلام والمسلمین مومنی بیان کرد: کسی که در نماز کوتاهی می کند نباید توقع برآورده شدن حاجات را داشته باشد، برخی از افراد نیز در نماز خواندن کارهای شخصی مانند جواب دادن به پیام ها را نیز انجام می دهند، این نماز چه اهمیتی می تواند داشته باشد. وی تاکید کرد: روایت می فرماید یکی از موانع مهم اجابت دعا سهل انگاری در نماز بوده و طبق فرموده پیامبر نماز نخواندن 15 عقوبت دارد. استاد حوزه علمیه قم مطرح کرد: پذیرفته نشدن عمل صالح، گرفته شدن نور صالح از چهره، مستجاب نشدن دعا و عدم استجابت دعای دیگران در حق فرد و غیره از عواقب سبک شمردن نماز است. حجت الاسلام والمسلمین مومنی ابراز کرد: یکی دیگر از موانع استجابت دعا خبرچینی بوده و این مسئله بسیاری از خانواده ها را به هم ریخته است، با همین خبرچینی قتل اتفاق افتاده و زندگی ها متلاشی شده است. خداوند به قدری از سخن چینان متنفر است که حتی اگر فرد سخن چین در جمعی باشد، دعای آن جمع مستجاب نمی شود. وی ادامه داد: استفاده و نگهداری از ابزار غنا و قمار از دیگر موانع استجابت دعا محسوب می شود و خانه ای که در آن آوازخوانی و غنا باشد از هیچ آسیبی در امان نیست. استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: ملائکه در خانه ای که در آن مشروب باشد، وارد نمی شوند و خداوند برکت را از آن ها می گیرد؛ 90 درصد این موسیقی هایی که در رسانه پخش می شود مشکل شرعی دارد. وی ابراز کرد: موسیقی مبتذل به چیزی اطلاق می شود که سبک طرب آور دارد، شعرش محتوا ندارد و زمینه را برای غفلت فراهم می کند، متاسفانه امروز صداوسیما مروج این نوع موسیقی است. انتهای پیام / 137 ]]> اخبار قم Sat, 25 May 2019 13:54:02 GMT http://qomnews.ir/news/78094/حجت-الاسلام-مومنی-صداوسیما-مروج-موسیقی-مبتذل شرح دعای روز نوزدهم | گر گدا كاهل بود تقصير صاحبخانه چيست؟ http://qomnews.ir/news/78097/شرح-دعای-روز-نوزدهم-گر-گدا-كاهل-تقصير-صاحبخانه-چيست به گزارش قم نیوز پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله مکارم شیرازی، شرح دعاهای روزانه ماه مبارک رمضان را از منظر معظم له منتشر می کند .   دعای روز نوزدهم ماه مبارک رمضان «اللهُمَّ وَفِّرْ فيهِ حَظّى مِنْ بَرَكاتِهِ، وَسَهِّلْ سَبيلى الى خَيْراتِهِ، وَلاتَحْرِمْنى قَبُولَ حَسَناتِهِ، يا هادِياً الَى الْحَقِّ الْمُبينِ ؛ خدايا در اين روز بهره ام را از بركاتش فراوان گردان، و راهم را به نيكى هايش آسان كن، و از پذيرش فضايل آن محرومم مكن، اى هدايت كننده به سوى حقيقت آشكار». [1] تشریح کلام امام صادق علیه السلام دربارۀ اهمیت روزۀ ماه مبارک رمضان و تبیین الزامات بهره گیری از آثار و برکات آن ماه عظیم، مفهوم شناسی «حسنه» و نسبت آن با مفهوم ایمان از جمله مهمترین فرازهای روز نوزدهم ماه مبارک رمضان به شمار می آید.   ضرورت شناخت ماه خدا خوشبخت و سعادتمند كسانى هستند كه ارزش والاى اين ماه را بشناسند و از بركاتِ بى پايان آن بهره گيرند و مشكلات معنوى و مادّى خود را به بركت روزه ها و عبادات در اين ماه حل كنند.[2]   زیبایی شناسی کلام امام صادق علیه السلام دربارۀ روزه امام صادق عليه السلام در روایتی مى فرمايند:«نَوْمُ الصَّائِمِ عِبادَةٌ وَ صَمْتُهُ تَسْبيحٌ وَعَمَلُهُ مُتَقَبَّلٌ وَدُعاؤُهُ مُسْتَجابٌ ؛ خواب روزه دار عبادت، و سكوتش تسبيح و عملش پذيرفته و دعايش مستجاب است».[3]،[4] تأمل در کلام نورانی آن حضرت نشان می دهد وقتى خواب روزه دار عبادت باشد بيدارى او به طريق اولى عبادت خواهد بود.[5]هم چنین اگر سكوت فرد روزه دار تسبيح است؛ ذكر و تسبیح فرد روزه دار به طريق اولى فضيلت است.[6] خداوند كه ميزبان ما در اين ماه است چون رحمتش عام و بى‏پايان است هميشه آماده پذيرايى مى‏باشد و عمل ناچیز مان را می پذیرد[7]؛ اجابت دعا نیز از آن جهت است که شخص روزه دار حضور قلب بيشترى دارد و هر چه توجّه انسان به خداوند بيشتر باشد ضريب اجابت دعايش هم بالاست.[8]   گر گدا كاهل بود تقصير صاحبخانه چيست؟ براى بهره گيرى بيشتر از بركات مادّى و معنوى ماه مبارك رمضان ، نبايد تنها به روزه گرفتن اكتفا كرد،[9]بلکه بايد از گناهان اجتناب نمود و با خودسازى و مراقبت و دورى از آلودگى ها، جان خويش را در معرض وزش نفحات رحمانى و عنايات ويژه سبحانى قرار داد.[10] باید دانست براى رسيدن به رشد و تعالی و كمال مطلوب، همه اسباب و وسائل در این ماه مبارک آماده است.[11] لیکن متأسفانه بسيارند كسانى كه به ظاهر در مسير اطاعتند ؛ ولى بر اثر سستى و كاهلى، نتيجه مطلوبى از روزه داری عايدشان نمى شود.[12]   خداوند؛ منشأ خیر و نیکی ريشه تمام خيرات و بركات ، ذات پاك حق تعالى است،[13]چرا که انواع نعمت هاى الهى، که در زمين و آسمان، در خلقت بشر، و در دنيا و آخرت آمده است، همه[14] از وجود پر بركت پروردگار افاضه مى شود.[15] لیکن برخی غافلان به غير خدا توجه می کنند و براى حل مشكلات و دفع زيان و ضرر و جلب منفعت به معبودهاى ساختگى پناه مى برند، حال آنکه تا جز به خدا دل نبندیم و جز او را مبدء خير و بركت و نجات، در اين عالم نشناسیم، نمی توانیم در طريق مسير معرفة اللّه گام نهیم و به مقصدنهایی نایل آئیم.[16]   حسنه چیست؟ «حسنه»مفهوم وسيعى دارد كه همه اعمال نيك را در بر مى گيرد، از جمله ايمان به خدا و پيامبر اسلام و ولايت ائمه (ع) كه در رأس هر كار نيك قرار دارد و مانع از آن نيست كه اعمال صالح ديگر نيز در مفهوم این واژه جمع باشد.[17]   شرط قبولی اعمال شرط قبولى اعمال «ايمان» است،كه نشانه آن اطاعت از فرمان خدا و رسول اوست؛ زیرا شرك موجب حبط اعمال است.[18] از سوی دیگر وقتى انسان ولايت خداوند و رسولش را پذيرفت، ديگر خودسرانه و با هوى و هوس كار نمى كند، بلكه سعى مى كند در خط ولايت حركت كند؛ زيرا اعمال نيك داراى شرايط، موانع، مقدّمات و مقارناتى است كه اگر طبق نظر امامان معصوم عليهم السلام انجام نشود عمل نيك منظور نخواهد شد.[19]   سخن آخر: (گونه‌شناسی هدایت الهی)  واژه هادی در فراز پایانی دعا، به عنوان يكى از صفات افعال الهى؛ اشاره به مسأله راهبرى هدایت الهی در تمام شئون حيات مادى و معنوى، ظاهرى و باطنى، تكوينى و تشريعى است.[20]    پی نوشت: [1] كليات مفاتيح نوين ؛ ص815. [2] همان ؛ ص696. [3] بحارالانوار، ج 96، ص 253؛ الفقيه، ج 2، ص 64؛ روضة المتّقين، ج 3، ص 230. [4] گفتار معصومين(ع) ؛ ج 2 ؛ ص122. [5] همان؛ص123. [6] همان. [7] گفتار معصومين(ع) ؛ ج‏2 ؛ ص122 [8] همان. [9] كليات مفاتيح نوين ؛ ص696. [10] همان ؛ ص696. [11] پيام امام امير المومنين عليه السلام ؛ ج 7 ؛ ص631. [12] همان ؛ ج 10 ؛ ص320. [13] تفسير نمونه، ج 23، ص: 187. [14] همان ؛ ص186. [15] همان؛ ص 187. [16] پيام امام امير المومنين عليه السلام ؛ ج3 ؛ ص129. [17] تفسير نمونه، ج 15، ص: 573. [18] برگزيده تفسير نمونه ؛ ج 4 ؛ ص242. [19] مثالهاى زيباى قرآن ؛ ج 1 ؛ ص319. [20] پيام قرآن، ج 4، ص: 410 انتهای پیام / 137 ]]> حوزه‌های علمیه Sat, 25 May 2019 11:02:45 GMT http://qomnews.ir/news/78097/شرح-دعای-روز-نوزدهم-گر-گدا-كاهل-تقصير-صاحبخانه-چيست توبه مفسدین در لحظه مرگ پذیرفته نیست/ توجه به سیره اهل بیت(ع) http://qomnews.ir/news/78075/توبه-مفسدین-لحظه-مرگ-پذیرفته-نیست-توجه-سیره-اهل-بیت-ع به گزارش قم نیوز آیت الله سید محمد سعیدی بامداد شنبه در مراسم شب نوزدهم ماه مبارک رمضان در حرم حضرت معصومه (س)، طی سخنانی اظهار کرد: شب ۱۹ ماه مبارک رمضان شب ضربت خوردن حضرت علی (ع) و یکی از شب‌های قدر است که بهترین سخنان در این شب‌ها توبه و بازگشت به سمت خداوند است. وی با اشاره به اینکه خداوند در آیات قرآن انسان خطا کار را مورد خطاب قرار می‌دهد، تصریح کرد: توبه و استغفار به درگاه خداوند لزوماً به معنی گنهکار بودن شخص نمی‌شود و توبه در واقع بازگشت به سمت خدا و جلب رحمت واسعه الهی است. امام جمعه قم ادامه داد: خداوند گنهکاران را نیز مؤمن خطاب می‌کند و آنان را با عنوان ای گنهکاران خطاب قرار نمی‌دهد تا از رحمت الهی نا امید نشوند. وی با بیان اینکه اگر کسی در ارتکاب معاصی اصرار کرد این فرد خودش را از دایره مؤمنان خارج می‌کند، تصریح کرد: خداوند بنا ندارد که گنهکاران را رسوا کند به همین دلیل آنان را مؤمنان صدا می‌کند. توبه یکی از واجبات الهی است آیت الله سعیدی در ادامه سخنانش توبه را یکی از واجبات الهی دانست و گفت: این واجب از نوع فوری است و باید سریع انجام شود و شخص تائب باید تصمیم بگیرد که دیگر گناه نکند اما اگر توبه کند و تصمیم جدی بر گناه نکردن نداشته باشد توبه او پذیرفته نمی‌شود. وی با اشاره به خطبه‌ای از رسول گرامی اسلام (ص) در نماز جمعه در ارتباط با توبه، گفت: پیامبر اکرم (ص) مردم را به توبه فراخواند و فرمودند تا زنده هستید توبه کنید کسی که بخواهد بعد از مرگ توبه کند توبه او پذیرفته نیست. نماینده ولی فقیه در استان قم در ادامه سخنان خود به توبه فرعون در لحظه مرگ اشاره کرد و گفت: اما از جانب خداوند توبه وی پذیرفته نشد و او را خطاب قرار دادند که تو در تمام عمر مفسد بودی و اکنون توبه تو پذیرفته نیست و این مسئله شامل همه مفسدین می‌شود و در زمان مرگ توبه آنان پذیرفته نمی‌شود. اعمال بدون محبت ولایت پذیرفته نمی‌شود وی با تأکید بر اینکه هیچکس بدون محبت ولایت اعمالش پذیرفته نمی‌شود، عنوان کرد: برای اینکه محبت اهل بیت (ع) را داشته باشیم باید سیره آنان را در زندگی‌های شخصی خود الگو قرار دهیم. آیت الله سعیدی با اشاره به آسیب مردم در سیل اخیر، گفت: این مردم بسیار شریف هستند و باید کریمانه به آنان خدمت کرد و آنان را فراموش نکرد و سیره کریمانه داشته باشیم. وی در بخش پایانی سخنان خود به نام گذاری آخرین جمعه ماه مبارک رمضان توسط امام خمینی (ره) به نام روز قدس اشاره کرد و گفت: حمایت از مسلمان ستم دیده از سیره اهل بیت (ع) است. انتهای پیام / 113 ]]> حوزه‌های علمیه Sat, 25 May 2019 09:00:16 GMT http://qomnews.ir/news/78075/توبه-مفسدین-لحظه-مرگ-پذیرفته-نیست-توجه-سیره-اهل-بیت-ع آیت‌الله نوری همدانی:‌فرمایشات امیرالمؤمنین (ع) در نهج‌البلاغه باید همواره مورد توجه ما باشد http://qomnews.ir/news/78073/آیت-الله-نوری-همدانی-فرمایشات-امیرالمؤمنین-ع-نهج-البلاغه-باید-همواره-مورد-توجه-باشد به گزارش قم نیوز متن پیام آیت‌الله نوری همدانی به مناسبت یک‌هزار و چهارصدمین سال شهادت امیرالمؤمنین (ع) به این شرح است: بسم‌الله الرحمن الرحیم «یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَاللَّهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ» (سورة مائده، آیة ۶۷) فرا رسیدن یک‌هزار و چهارصدمین سال شهادت عمودالدین، سیدالوصیین امیرالمؤمنین علی ابن ابیطالب علیه السلام فرصتی است برای بازگویی فضائل و مناقب آن حضرت گر چه شناخت کامل و جامع هیچگاه میسر نیست چنانکه پیامبر اکرم (ص) فرمودند: «یَا عَلِیُّ مَا عَرَفَ اللَّهَ حَقَّ مَعْرِفَتِهِ غَیْرِی وَ غَیْرُکَ وَ مَا عَرَفَکَ حَقَّ مَعْرِفَتِکَ غَیْرُ اللَّهِ وَ غَیْرِی»‌ای علی کسی خدا را نشناخت به حقیقت معرفتش جز من و تو و کسی تو را نشناخت آن گونه که حق معرفت توست جز خدا و من. (مناقب ابن شهرآشوب، ج ۳، ص ۲۶۸) و در فرازی دیگر فرموده است «یا علی لایعرف اللّه تعالی الّا انا و انت و لایعرفنی الّا اللّه و انت و لا یعرفک الّا اللّه و انا»‌ای علی کسی خدا را نشناخت جز من و تو و کسی مرا نشناخت جز خدا و تو و کسی تو را نشناخت جز خدا و من. (روضة المتقین، محمد تقی مجلسی، ج ۱۳، ص ۲۷۳) آیات فراوانی توسط مفسرین بزرگ عامه و خاصه در شأن حضرت امام علی (ع) تفسیر شده است بطوری که بسیاری از علمای اهل سنت مانند ابن عساکر، ابن حجر، سیوطی، خطیب بغدادی، گنجی شافعی و دیگران از ابن عباس روایت کرده‌اند گفته است: «نزلت فی علی ثلاث مائه آیه» یعنی سیصد آیه از قرآن کریم در شأن حضرت امام علی (ع) نازل شده است و در جایی دیگر از ابن عباس از پیامبر اکرم (ص) نقل شده است که آن حضرت فرمودند: «ما انزل آیة فی‌ها یا ای‌ها الذین آمنوا و علی رأس‌ها و امیرها» یعنی هر آیه‌ای که در آن «یا ای‌ها الذین آمنو» آمده است، حضرت علی (ع) را در رأس آن و امیر آن قرار داده است. حال گر چه شناخت واقعی آن حضرت ممکن نیست و در بیان نورانی پیامبر اکر (ص) هم آمده است: «إِنَّ اللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى جَعَلَ لِأَخِی عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ فَضَائِلَ‏ لَا یُحْصِی عَدَدَهَا غَیْرُهُ فَمَنْ ذَکَرَ فَضِیلَةً مِنْ فَضَائِلِهِ مُقِرّاً بِهَا غَفَرَ اللَّهُ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ وَ مَا تَأَخَّرَ وَ لَوْ وَافَى الْقِیَامَةَ بِذُنُوبِ‏ الثَّقَلَیْنِ وَ مَنْ کَتَبَ فَضِیلَةً مِنْ فَضَائِلِ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ ع لَمْ تَزَلِ الْمَلَائِکَةُ تَسْتَغْفِرُ لَهُ مَا بَقِیَ لِتِلْکَ الْکِتَابَةِ رَسْمٌ وَ مَنِ اسْتَمَعَ‏ إِلَى فَضِیلَةٍ مِنْ فَضَائِلِهِ غَفَرَ اللَّهُ لَهُ الذُّنُوبَ الَّتِی اکْتَسَبَهَا بِالاسْتِمَاعِ وَ مَنْ نَظَرَ إِلَى کِتَابَةٍ فِی فَضَائِلِهِ غَفَرَ اللَّهُ لَهُ الذُّنُوبَ الَّتِی اکْتَسَبَهَا بِالنَّظَ (الامالی شیخ صدق، ص ۱۳۸) رسول مکرم اسلام فرمودند: حقیقتاً خدای تبارک و تعالی برای برادرم علی ابن ابیطالب (ع) چنان فضیلت‌هایی قرار داده که شماره آن‌ها را خود پروردگار می‌تواند احصا فرماید، پس هر کس یک فضیلت از این فضیلت‌ها را بر زبان جاری سازد، در حالی که در دل به آن‌ها اقرار دارد، خدای متعال نیز جملگی گناهان گذشته و آینده او را بیامرزد، هر چند در روز قیامت همه گناهان جن و انس در کارنامه‌اش ثبت باشد و هر کس یک فضیلت از فضیلت‌های علی ابن ابیطالب (ع) را بنویسد تا مادامی که از این نوشته اثری باقی باشد، فرشتگان برای او از درگاه الهی آمرزش می‌طلبند و هر کس هنگام بیان فضیلتی از این فضیلت‌ها به آن‌ها گوش سپارد، خدای متعال جملگی گناهانی را که از طریق شنیدن در کارنامه اعمالش ثبت شده، می‌آمرزد و هر کس به نوشته‌ای در باب فضیلت‌های علی (ع) نظر کند خدای متعال جملگی گناهانی که از طریق دیدن در کارنامه اعمالش ثبت شده بیامرزد و ببخشاید. امام صادق (ع) فرمودند: آنگاه که پیغمبر خدا (ص) در حجة‌الوداع به مکه رفته بودند در مسیر بازگشت جبرئیل بر آن حضرت نازل شده و خطاب به آن حضرت عرض می‌کند: خدای متعال می‌فرماید: «ای رسول ما ابلاغ کن آنچه از جانب پروردگارت به سوی تو نازل گشته که اگر این کار را نکنی، رسالتت را به انجام نرسانده‌ای و خدا تو را از گزند مردم در امان نگه می‌دارد، پس، چون حضرت این دستور پروردگار را شنید فرمان توقف داد و منبری از زین شتران فراهم ساختند و آن حضرت بر بالای منبر رفتند و علی ابن ابیطالب (ع) را نیز همراه خود بالای منبر بردند و خطبه‌ای بلیغ و مفصل در بیان فضائل و مناقب امیرالمؤمنین (ع) ایراد فرمودند که به خطبه غدیر مشهور است و حدیث غدیر در منابع اهل سنت مکرر آمده است و حدیث متواتر محسوب می‌شود. آری نبی مکرم اسلام (ص) در روز غدیر با صدای رسا امیرالمؤمنین علی (ع) را به جانشینی خود منصوب فرمودند: «الا من کنت مولاه فهذا علی مولاه، اللهم وال من والاه، وعاد من عاداه، وانصر من نصره، واخذل من خذله» یعنی بهوش باشید هر کس را که من مولای او هستم پس این علی هم مولای اوست، خدایا دوست بدار هر آن کس که او را دوست دارد و دشمن بدار هر آن کس که او را دشمن می‌دارد و یاری کن هر کس که او را یاری کند و خوار و ذلیل کن هر کس که او را خوار و ذلیل می‌شمرد (بحار الانوار مجلسی، ج ۳۷، ص ۱۶۵) جابر ابن عبدالله انصاری از پیامبر اکرم (ص) نقل می‌کند که آن حضرت فرمودند: جایگاه علی (ع) نسبت به من مانند جایگاه هارون نسبت به موسی (ع) است و فرمودند: علی (ع) از من است و من از او هستم و علی نسبت به من مانند جان من است، اطاعت کردن از او مانند اطاعت کردن از من و نافرمانی از او مانند نافرمانی از من است و باز فرمودند: پیکار با علی (ع) مانند پیکار با خداست و صلح و آشتی با علی (ع) مانند صلح و آتشی با خداست، دوست علی دوست خداست و دشمن علی دشمن خداست، علی (ع) حجت الهی و جانشین پروردگار در میان بندگانش است، دوستی ورزیدن با علی (ع) نشانه ایمان و کینه‌ورزی با علی (ع) نشانه کفر است، آنان که در حزب و گروه علی (ع) هستند، قطعاً در گروه و حزب خدا قرار دارند و آنان که در حزب و دسته دشمنان علی (ع) هستند، حقیقتاً در حزب و گروه شیطان قرار دارند، علی (ع) همواره با حق است و حق نیز همواره همراه علی (ع) است و آن‌ها هرگز از هم جدایی نمی‌پذیرند تا در حوض کوثر بر من درآیند. همچنین فرمودند: «علی (ع) تقسیم کننده بهشت و دوزخ است و هر کس از علی (ع) خود را جدا کند در واقع خود را از من جدا کرده و که خود را از من جدا کند، در واقع از خدای عزوجلّ جدا کرده است و تأکید فرمودند: شیعیان علی (ع) همان رستگاران روز قیامت هستند (خصال شیخ صدوق، ج ۲، ص ۴۹۶) رسول خدا (ص) فرمودند خدای متعال می‌فرماید: ولایت علی (ع) دژ و پناهگاه استوار من است و هر کس به این دژ و پناهگاه استوار من درآید از عذاب من ایمن خواهد بود. (جواهر السنیة شیخ حر عاملی، ص ۲۶۷) انس بن مالک از رسول خدا (ص) نقل کرده که آن حضرت فرمودند: اگر جملگی مردم بر پذیرش محبت علی ابن ابیطالب (ع) یکدل و یک رأی می‌شدند، خدای عزوجل هرگز آتش دوزخ را نمی‌آفرید و نیز فرمودند: خدای متعال از روشنایی رخسار علی (ع) هفتاد هزار فرشته آفریده است که برای او و دوستدارانش تا روز قیامت از درگاه الهی آمرزش می‌طلبند. (بحار الانوار ج ۳۹، ص ۲۴۸، و ج ۲۳، ص ۳۲۰) همچنین فرمودند: «من زار علیاً بعد وفاته فله الجنة» هر کس پس از دنیا رفتن علی (ع) به زیارت او (مرقد مطهرش) برود پاداشش بهشت خواهد بود. (جامع الاخبار، ص ۲۲) همچنین آن حضرت فرمودند: من مانند خورشید هستم و علی (ع) به سان ماه و اهل‌بیتم مانند ستارگان درخشان، به هر یک از ایشان که اقتدا کنید، رهنمون خواهید شد. (عوالی اللئالی، ج ۴، ص ۸) فرمایشات امیرالمؤمنین (ع) در نهج البلاغه باید همواره مورد توجه ما باشد آن حضرت در پنج سالی که در مصدر حکومت بودند، نمونه واضح و کاملی را از حکومت اسلامی عرضه کردند و نامه‌ها و خطبه‌های ایشان که توسط عالم بزرگوار مرحوم سید رضی در سال ۴۰۰ هجری قمری یعنی حدود هزار و چهل سال پیش در قالب کتاب نهج‌البلاغه گردآوری شده است، راهنمای بسیار ارزشمند و گهرباری برای همه رهپویان طریق حق و حقیقت و عدالت گستران جامعه است. نامه امیرالمومنین (ع) به مالک اشتر و یا نامه‌هایی که به دیگر کارگزاران حکومت اسلامی صادر فرمودند در نکوهش از سوءاستفاده از بیت‌المال و یا لزوم برخورد قاطع با خیانتکاران و نکوهش کارگزاران خیانتکار و یا ضرورت ساده زیستی کارگزاران در نظام اسلامی و یا مسئولیت فرمانداران در بسط اخلاق و عدالت اجتماعی همگی موضوعاتی هستند که نیاز مبرم امروز جوامع اسلامی است و امیدواریم تا مناسبت یک هزار و چهارصدمین سال شهادت آن امام المتقین و یعسوب الدین والایمان و حجة الله البالغه انگیزه‌ای شود تا به مطالعه و درک هر چه بیشتر فرمایشات آن حضرت و ائمه هدی علیهم‌السلام بپردازیم و عملاً دستورات آن‌ها ار در زندگی خود و اجتماع پیاده کنیم. السَّلامُ عَلَیْکَ یَا أَمِینَ اللَّهِ فِی أَرْضِهِ، وَ حُجَّتَهُ عَلَى عِبَادِهِ، السَّلامُ عَلَیْکَ یَا أَمِیرَالْمُؤْمِنِینَ. انتهای پیام/ 113 ]]> حوزه‌های علمیه Sat, 25 May 2019 08:30:38 GMT http://qomnews.ir/news/78073/آیت-الله-نوری-همدانی-فرمایشات-امیرالمؤمنین-ع-نهج-البلاغه-باید-همواره-مورد-توجه-باشد آیت الله سعیدی: اعمال عبادی بدون محبت اهل بیت(ع) ارزشی ندارد/حمایت کریمانه از سیل زدگان فراموش نشود http://qomnews.ir/news/78063/آیت-الله-سعیدی-اعمال-عبادی-بدون-محبت-اهل-بیت-ع-ارزشی-ندارد-حمایت-کریمانه-سیل-زدگان-فراموش-نشود به گزارش قم نیوز آیت الله سیدمحمد سعیدی در مراسم احیای شب نوزدهم ماه مبارک رمضان که در حرم حضرت معصومه(س) برگزار شد اظهار کرد: توبه از گناه واجب شرعی همانند دیگر واجبات است. وی با اشاره به اینکه وجوب توبه آنی و فوری است، اظهار کرد: برخی از واجبات فرصت دارند مانند نماز و روزه ولی برخی از واجبات فوری است و توبه نیز از همین دست واجبات است. امام جمعه قم در ادامه از دیگر شرایط توبه را تصمیم شخص گناه کننده بر پرهیز از تکرار گناه دانست و یادآور شد: در شب های احیای ماه مبارک رمضان خداوند بر ما منت گذاشته و با نام اهل بیت(ع) ما را همراه کرده است و باید بدانیم که بدون اهل بیت(ع) به جایی نمی رسیم. وی با اشاره به اینکه دیگر اعمال عبادی بدون محبت اهل بیت(ع) ارزشی ندارد گفت: باید ارتباط خودمان را با اهل بیت عمل کنیم و نمونه ای از این برقرار ارتباط عمل به سیره ایشان است. سعیدی با اشاره به حادثه سیل اخیر و گرفتار شدن جمعی از هموطنان تصریح کرد: باید کریمانه نسبت به سیل زدگان اهتمام داشته باشیم و این امری است که حضرت علی(ع) از ما انتظار دارند. انتهای پیام/ 110 ]]> حوزه‌های علمیه Sat, 25 May 2019 03:30:52 GMT http://qomnews.ir/news/78063/آیت-الله-سعیدی-اعمال-عبادی-بدون-محبت-اهل-بیت-ع-ارزشی-ندارد-حمایت-کریمانه-سیل-زدگان-فراموش-نشود نهج البلاغه کتابی است که تمام درس‌های زندگی را در بر دارد http://qomnews.ir/news/78048/نهج-البلاغه-کتابی-تمام-درس-های-زندگی به گزارش قم نیوز آیت الله مکارم شیرازی از مراجع عظام تقلید برای همایش بزرگداشت چهاردهمین قرن شهادت امیرمؤمنان علی (ع) پیامی صادر کرد که متن پیام بدین شرح است: بسم الله الرحمن الرحیم تشکیل این همایش بزرگ که به مناسبت چهاردهمین قرن شهادت مولی الموحدین امیرمؤمنان علی است، ابتکار جالبی می‌باشد که نشان از عشق و ارادت والای بنیانگذاران این همایش نسبت به مقام شامخ مولی الموحدین علی است. این جانب به نوبۀ خود از همۀ آن‌ها تشکر و سپاسگزاری وافر می کنم، همچنین از شما عزیزانی که عشق و ارادت مولای متقیان شما را به این بزرگداشت کشانیده است. به یقین این‌ها وسیلۀ فوز یوم المعاد و نجات یوم القیامۀ است. به عقیدۀ حقیر امیرمؤمنان علی همواره مظلوم بوده و همچنان مظلوم است در تاریخ اسلام هیچ کس را سراغ نداریم که دشمنان خون آشامش ۷۰ سال نام او را بر فراز منابر به زشنی یاد کرده باشند و از قرائن استفاده می شود به هیچ کس اجازه نمی دادند که این کار را ترک گوید. از شگفتی‌های جهان اسلام این است که معاویه هنگامی که به مدینه آمد سعد بن ابی وقاص فاتح قادسیه را ملاقات کرد و به او گفت:‌ای سعد! شنیده ام تو از سبّ علی خودداری میکنی! چرا؟ (معلوم می‌شود که حتی سبّ نکردن او در مدینه، در شام به گوش معاویه رسیده بود). سعد گفت: من سه جمله از پیغمبر اکرم شنیده ام و به خاطر آن هرگز به علی ناسزا نمی‌گویم. این سه جمله چنان است که اگر یکی از آن‌ها در حق من بود، محبوبتر از گروهی از شتران سرخ موی بود، هنگامی که رسول خدا به سوی بعضی از غزوات می رفت او را در مدینه به جای خود گذارد، علی عرض کرد:‌ای رسول خدا! مرا در کنار زنان و کودکان می‌گذاری و به جهاد می روی؟ پیغمبر فرمود: «اَمّا تَرضی اَن تَکُونُ مِنّی بِمَنْزِلَةُ هَارُونَ مِنْ مُوسَى، إِلَّا أَنَّهُ لَا نَبِیَّ بَعْدِی؛ آیا راضی نمی‌شوی تو نسبت به من مانند هارون (برادر موسی و جانشین او) بوده باشی جز این که پیغمبری بعد از من نیست (اما تمام صفات برادر موسی را داری)»؛ و نیز شنیدم در روز خیبر فرمود: «لَأُعْطِیَنَّ الرَّایَةَ غَداً رَجُلًا یُحِبُّ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ یُحِبُّهُ اللَّهَ و رسولهُ یَفْتَحُ اللَّهُ عَلَیْهِ؛ من (فردا) پرچم را به دست مردی می دهم که خدا و رسولش را دوست می دارد و خدا و رسولش نیز او را دوست دارند و خدا خیبر را به وسیله او فتح می کند»؛ و سپس پرچم را به دست علی داد و خداوند خیبر را به وسیله او فتح کرد؛ و نیز هنگامی که آیه مباهله نازل شد: «فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ أَبْناءَنا وَ أَبْناءَکُمْ وَ نِساءَنا وَ نِساءَکُمْ وَ أَنْفُسَنا وَ أَنْفُسَکُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْکاذِبینَ» پیغمبر اکرم، علی و فاطمه و حسن و حسین را با خود همراه ساخت و عرضه داست: «خداوندا! اهل من این‌ها هستند (و مطابق این آیه علی جان پیغمبر بود)»! این حدیث در مهمترین کتب اهل سنت از جمله صحیح مسلم و ترمذی و سنن ابن ماجه آمده است. (هنگامی که معاویه این سخن را شنید شرمنده و ساکت شد، ولی عجیب این که از کار خود دربارۀ ناسزاگویی به امیرمؤمنان علی دست برنداشت.) البته این تلاش‌های احمقانه به جایی نرسید و آفتاب پشت ابر‌های تعصب کورکورانه پنهان نماند، امروز فضائل و مناقب او شرق و غرب عالم را فرا گرفته و کتاب‌های مخالف و موافق را پر کرده است؛ و مطابق آنچه از خلیل بن احمد (مطابق چیزی که در روضۀالمتقین در شرح من لا یحضر الفقیه آمده) نقل شده که هنگامی که دربارۀ امیرمؤمنان از او سئوال کردند گفت: من چگونه توصیف کنم مردی را که دشمنانش فضائلش را از روی حسد پنهان کردند و دوستانش از روی خوف و تقیّه، اما در عین حال دنیا را پر کرده است! و شگفت انگیز آنکه بعضی از دشمنان سرسخت آن حضرت هنگامی که به فضائل مهم آن امام می‌رسند می‌گویند این از مجعولات شیعه است! در حالی که در کتاب‌های متعدد آن‌ها نقل شده. مثلاً در داستان سد ابواب یعنی این که پیغمبر اکرم دستور داد همۀ در‌هایی که از خانه‌های مهاجر و انصار به مسجد باز میشد بسته شود جز در خانۀ علی بن ابی طالب، فرد نادان و بی خبری می‌گوید این از مجعولات شیعه است، در حالی که روایات متواتری در کتب مختلف اهل سنت دربارۀ مسألۀ سد ابواب دیده میشود و هنگامی که از پیغمبر اکرم پرسیدند چگونه در خانۀ عمویت عباس را بستی، اما در خانۀ پسر عمویت علی را همچنان گشوده داشتی. فرمود: این دستور از سوی من نبود، از سوی خداوند متعال بود! مرحوم علامه امینی در جلد سوم کتاب نفیس و بسیار پرارزش الغدیر، بیست و چند حدیث از منابع دست اول اهل سنّت دربارۀ مسألۀ سد ابواب نقل می‌کند؛ بنابراین نباید هرگز به این سخنان جاهلانۀ سخیف اعتنا کرد، مولا آفتاب عالم تاب است و دشمنانش خفاشان کور دل! ولی نکتۀ مهمی که در اینجا لازم می دانم خدمت شما عزیزان عرض کنم این است که این گونه بزرگداشت‌ها در عین این که بسیار خوب است، ولی نباید در آن تنها به خواندن مقالات پرمعنا و سرودن اشعار پرارزش و دادن شعار‌های روشنگر بسنده کرد، بلکه باید کار ماندگاری در آن انجام شود و به یادگار بماند و آن به عقیدۀ حقیر آشنا ساختن مردم به کلمات آن بزرگوار و نهج البلاغه است که امروز غالباً از آن نامی شنیده اند و با آن فاصله دارند. نهج البلاغه اقیانوس عظیمی است که انواع گوهر‌های گرانبها در آن است. نهج البلاغه کتابی است که تمام درس‌های زندگی را در بر دارد. از عقاید توحیدی گرفته که خطبه‌های بی نظیری درباره آن دارد تا مسائل اخلاقی و اجتماعی و کلمات قصار که مثل آفتاب می درخشد تا مسائل سیاسی و مربوط به فرماندهی و مدیریت که یک نمونۀ آن عهدنامۀ مالک اشتر است که بعد از چهارده قرن همچنان نو می باشد و الهام بخش سیاستمداران و مدیران و فرماندهان عصر ما. اما متأسفانه این نهج البلاغه همچنان غریب مانده است.‌ای کاش همانگونه که برنامه‌های سازنده‌ای در مساجد بعد از نماز‌ها به عنوان خواندن یک صفحه قرآن و ترجمۀ آن معمول شده چند خطی از نهج البلاغه و ترجمۀ آن نیز خوانده می‌شد. فراموش نمی‌کنم هنگامی که تصمیم گرفتیم بعد از تفسیر نمونه، تفسیری بر نهج البلاغه به سبک تفسیر نمونه بنویسیم و تمام آن را جمله به جمله تفسیر کنیم و مسائل روز و نکته‌های تاریخی و اخلاقی و علمی را بر آن بیفزاییم و فکر کردیم از شروح دیگری که بر نهج البلاغه نوشته شده باید کمک گرفت. بررسی کردیم دیدیم متأسفانه بیش از ده شرح تا حدودی قابل قبول بر نهج البلاغه نوشته نشده است در حالی که بیش از هزار تفسیر بر قرآن نوشته شده است. آنگاه به مظلومیت نهج البلاغه پی بردیم و سرانجام سال‌ها زحمت کشیدیم و دوره کامل آن را در بیست جلد آماده و منتشر ساختیم. بیایید دست به دست هم دهیم و نهج البلاغه را از مظلومیت در آوریم و نهضتی درباره آشنایی با نهج البلاغه در جامعه اسلامی به وجود آوریم. در کتاب‌های درسی، دبستان‌ها و دبیرستان‌ها و دانشگاه‌ها، نکات آموزنده‌ای از آن مطرح شود. بخش‌های بیدار کننده در صدا و سیما و رسانه‌ها منتشر شود. محققان حوزوی و غیر حوزوی در بحث‌های خود به ذکر نکته‌های مهمی از نهج البلاغه بپردازند. در حوزه‌های علمیّه درس نهج البلاغه رسمی شود. این همایش با شکوه هرگاه بتواند زمینه خوبی برای گسترش آشنایی با نهج البلاغه در جامعه فعلی ما که شدیداً به آن نیازمند است فراهم سازد، خدمت بزرگی کرده است. نباید استفاده از این گنجینه عظیم به عربی زبان‌ها و فارسی زبان‌ها محدود شود، بلکه بتوانیم بخش‌های حساسی از آن را به زبان‌های مختلف دیگر ترجمه کنیم و نشر دهیم. امیدوارم در این کار مهم موفق باشید. در پایان بار دیگر از زحماتی که بنیانگذاران عزیز برای تشکیل این همایش کشیده اند بسیار سپاسگزاری می‌کنم و امیدوارم همه آن‌ها و شما و ما در سایه کلمات مولی الموحدین زندگی قرین با سعادت و حسن عاقبت داشته باشیم. انتهای پیام/ 113 ]]> حوزه‌های علمیه Fri, 24 May 2019 05:54:50 GMT http://qomnews.ir/news/78048/نهج-البلاغه-کتابی-تمام-درس-های-زندگی